Da-le un impuls – Ad Schaerlaeckens

Un articol tradus dupa „Give them a boost” (18.12.2012) – Ad Schaerlaeckens

Este de necrezut ce am incercat sa fac, in decursul anilor ca porumbeii mei sa zboare mai rapid.

  • Inainte de imbarcare puneam un alt mascul in boxa masculului vaduv.
  • Am pus mai multe oua sub o pereche.
  • Am pus oglinzi in cuiburi pentru ca pasarea sa se simta amenintata.
  • Si multe alte lucruri avand ca si scop:motivarea pasarilor casa ajunga acasa mai repede.

Inca de mic copil am inceput cu aceste trucuri. Aceste trucuri le-am invatat de la un columbofil pe jumatate beat in baruri pline de fum. Acesti oameni care ori doreau sa ma invete ceva sau sa vroiau doar sa faca, pe grazavii, ca stiu ceva.

PREA RAU

Din pacate doar putine, din asa numitele trucuri, au functionat. Cand am pus oglinda in boxa porumbelului care statea pe oua nu s-a enervat pe propria refletie din oglinda ci a fugit din cuib. Cand am pus oua in plus sub pasare, aceasta s-a uitat la mine si parca ar fi vrut sa spuna “n-ai cumva nevoie de un doctor?” Aplicand aceste trucuri am reusit sa transform o pasare buna intr-o pare obisnuita. Si am inceputa sa cred ceea ce spunea un batran campion: “Nu cred intr-o motivatie suplimentara. Pentru mine doar doua lucruri sunt importante: daca pasarile sunt sau nu intr-o forma buna; pasarile sunt bune sau nu sunt bune. Restul este BS”

Acesta era un adevarat campion, iar de la un campion poti invata mult mai multe decat de la un columbofil pe jumate beat dintr-un bar plin de fum.

Schaerlaeckens pigeons
Inauntrul crescatoriei Fratilor Janssen Arendonk. Observati stinghiile suplimentare.

TERITORIUL

Asta nu inseamna ca nu mai putem face nimic pentru ca sa imbunatatim rezultatele din concursuri. De multe ori am scris ca dragostea pentru teritoriul sau este cea mai importanta calitate a unui porumbel bun. Pentru mine este mult mai importanta decat sa aibe un spate puternic sau orice altceva. In filmele cu natura poti vedea cum animalele se lupta intre ele pana la moarte pentru a-si apara teritoriul. Ca si cum ar fi oameni care se elimina unul pe altul pentru o bucata de pamant. Aceste lucruri s-au intamplat in timpul lui Caesar, Napoleon, Hitler si Israelul de azi. Daca teritoriul este atat de important, atunci crescatoria trebuie sa fie agreabila si locuibila pentru pasari.

Verkerk spunea odata: “Daca am un secret, secretul este acesta: Fac tot posibilul ca porumbeii mei sa se simta comfortabili si fericiti in crescatorie”. Totusi nu cred ca poti crea conditii super intr-o singura zi. Orice ai face sa iti motivezi pasarile, trebuie sa o realizezi pas cu pas.

SECRETUL SAU

O data un columbofil batran, dar un mare campion ma invitat sa-I fac o vizita. Nu l-am refuzat. De la astfel de oameni, care au zburat atat de bine pentru multi ani, poti invata, sa invat este ceea ce imi doresc mereu. Pe cand eram in crescatoria lui m-a intrebat daca nu am observat ceva special. Mi-a dat toata silinta, dar nu am gasit nimic special. “Numara pasarile” mi-a spus. Asa am facut, mi-am dat seama. 13 pasari si doar 12 boxe. “Acesta este secretul meu” a spus el si a continuat: “Binenteles ca ai nevoie de pasari bune in primul rand, dar a treisprezecea pasare intr-un adapost cu doar 12 boxe te poate ajuta sa obtii rezultate foarte bune. In mod natural trebuie sa hranesti pasarile individual in boxele lor. Cea de a treisprezecea pasare va dori si ea sa se hraneasca, astfel va zbura de la o boxa la alta.

Rezultatul este ca pasarile se simt amenintate si crede-ma, ura fata de intrus are un efect mai mare decat dragostea fata de partener.

Doi porumbei care ravnesc aceeasi boxa sau teritoriu pot deveni doi invingatori! Dar ai grija sa tii lucrurile sub control. Un mascul care a pierdut o lupta pentru propriul cuib va fi terminat ca si zburator”. Acestea au fost vorbele unui campion batran. Unii lasa o boxa libera in adapost pentru zburatori. Acestia o inchid si o deschind din cand in cand in timpul sezonului. Pasarile din adapost simt un nou teritoriu si inca o data rezultatele pot fi uimitoare.

FORMA L SI STINGHIILE

Unii columbofili au pozitionat boxele pe doua parti, in forma de L. Unii le pun fata in fata, ca si Kris Cleirbauts. Se poate creste rivalitatea in adapost si implicit si conditia. Cum am spus mai sus, poate fi folositor sa deschizi o boxa libera in timpul sezonului dar mai pot face ceva, poti atarna niste stinghii nu prea departe de boxe. Are un efect dublu. Dintre porumbei vor dori sa confiste stinghia si sa o aibe, iar alti care au boxele langa stinghie se vor simti amenintati. Toate aceste lucruri vor avea un efect mult mai mare decat vitaminele si alte lucruri fara valoare pe care multi columbofili le administreaza pasarilor lor.

GRATARELE

Sunt unii columbofili care isi tin porumbei pe gratare. Astfel acestia nu mai pierd timp dand cu spaclu. Daca adapostul este uscat atunci este in regula sa ai gratare. Maurice Voets a avut astfel de gratare si ce mare columbofil a fost. Primele mele gratare au fost din fier. Pentru voliere sunt acceptabile dar nu sunt bune pentru adaposturile zburatorilor. Penele pot fi deteriorate, iar pasarile nu se simt comfortabil pe ele. Gratarele de plastic sau lemn sunt mult mai bune. Distanta ideala intre cremaliere (gratare) este de 22 de milimetri. Daca este mai mica, gunoiul nu va cadea printre, iar daca este mai mare de 22 de milimetri pasarile vor avea probleme sa umble pe ele.

IN CONCLUZIE

Ai nevoie de pasari bune in primul rand ca sa ai succes, dar numai pasri bune nu e deajuns. Mediu incare traiesc pasarile, ma refer la adapost, deasemeni face diferenta!

Autor: Ad Schaerlaeckens

Traducere: Andrei Bondar

© Ad Schaerlaeckens

Lasă un comentariu